E-health

3 vragen aan Aera

01/03/2021
Delen via \a\a
E-health is een belangrijke pijler bij of binnen de zorg en welzijn in Nederland. Bij Incluzio willen wij innovatieve oplossingen gewóón maken en geloven in deze – extra – zorg op afstand. Er kan namelijk zoveel meer. Zo ook bij De ZorgCentrale waar een/ de pilot sociale monitoring loopt.  3 Vragen daarover aan Aera Jongeleen, adviseur proces & performance bij De ZorgCentrale.

E-health is een belangrijke pijler bij of binnen de zorg en welzijn in Nederland. Bij @Incluzio willen wij innovatieve oplossingen gewóón maken en geloven in deze – extra – zorg op afstand. Er kan namelijk zoveel meer. Zo ook bij De ZorgCentrale waar de pilot sociale monitoring loopt. 3 Vragen daarover aan Aera Jongeleen, adviseur proces & performance bij De ZorgCentrale.

Post%20Aera%20Sociale%20Monitoring.png
Wat was jouw rol in het project sociale monitoring?
‘Het project sociale monitoring heeft raakvlakken met werkvelden die ik ken. Ik ben van huis uit verpleegkundige met ervaring in de ouderenzorg en psychiatrie. In dit project heb ik mijn expertise ingezet door kritisch mee te denken over de vraagstellingen. Op welke wijze stellen we vragen? Welke uitkomsten kunnen we dan verwachten? Hoe hebben we meerwaarde voor de cliënt? Ik vond het uitdagend om vragen te stellen die raakvlakken hebben met meerdere sociale factoren van een cliënt. Daarnaast zijn de vragen zo dat je er trendanalyses op kunt maken. Dit heeft in de toekomst meerwaarde voor cliënten. Wat zien we nu, wat zien we later?’
Wat is de leukste vraag die we stellen?
‘Bijna elke dag kan ik een genietmoment voor mijzelf creëren’ is de leukste vraag. Die kun je op meerdere wijzen interpreteren. Er is veel reactie op gekomen. Je kunt je leven kwalitatief en kwantitatief waarderen. Als mensen hier andere scores aan geven, kan dit een goed gespreksonderwerp zijn. Niet alleen voor hulpverleners, ook voor mantelzorgers. Soms kunnen kleine dingen het leven weer een positieve impuls geven. Wat is er verandert in iemands leven? En hoe pas je, je weer aan, aan deze situatie?. Door dat met iemand te bespreken gaat er wereld van mogelijkheden open. Niet iedereen zet zelf de stap om hulp of ondersteuning te vragen. Met sociale monitoring ondersteun je cliënten door op afstand dichtbij te zijn. Je kunt eenvoudig oog blijven houden voor elkaar. Dit is waardevol en actueler dan ooit. Je kunt ondersteuning bieden aan anderen zonder hen in een hulpbehoevend hokje te plaatsen. Gebruikers hebben de regie over hun leven. Er is geen goed of fout.’
Wat is voor jou het mooist aan dit nieuwe concept?
‘In een korte tijd is er veel veranderd in ieders leven. De wereld staat op zijn kop, we zijn veel beperkter in onze sociale contacten. Eenzaamheid is actueler dan ooit. Met sociale monitoring kun je direct en indirect er voor elkaar zijn. Het zorgt voor gespreksonderwerpen, het ondersteunt mantelzorgers, naasten en familieleden. Je hebt zicht op elkaar zonder dat het continu het gespreksonderwerp hoeft te zijn. Deze applicatie geeft een boost aan welzijn op afstand, op een positieve wijze, toegankelijk voor iedereen en laagdrempelig.’