3 vragen aan Mark over Sociale Monitoring

12 februari 2021

E-health is een belangrijke pijler bij zorg en welzijn in Nederland. Bij De ZorgCentrale en de overige bedrijven van Incluzio willen wij innovatieve oplossingen gewóón maken en geloven in deze - extra - zorg op afstand. Er kan namelijk zoveel meer. Zo ook bij Tunstall dat heeft meegewerkt aan een pilot sociale monitoring. 3 Vragen daarover aan Mark van der Pluym, General Manager Benelux Tunstall. 

E-health is een belangrijke pijler bij zorg en welzijn in Nederland. Bij De ZorgCentrale en de overige bedrijven van Incluzio willen wij innovatieve oplossingen gewóón maken en geloven in deze - extra - zorg op afstand. Er kan namelijk zoveel meer. Zo ook bij Tunstall dat heeft meegewerkt aan een pilot sociale monitoring. 3 Vragen daarover aan Mark van der Pluym, General Manager Benelux Tunstall. 

Foto van Mark

Wanneer hoorde je voor het eerste over sociale monitoring?
'Als partner van De ZorgCentrale volgen we de ontwikkelingen in organisaties. We zijn natuurlijk op de hoogte van de activiteiten op het gebied van welzijn. Over sociale monitoring hoorde ik pas later, op het moment dat we samen zaten te brainstormen over wat we konden doen op het gebied van Covid-19. Vanuit Tunstall hebben we een digitaal programma met een vragenlijst met De ZorgCentrale gedeeld. Jet Karreman vond dit interessant en kwam met het idee om dit voor sociale monitoring in te zetten.'  

Waarom wil Tunstall samen met Incluzio investeren in de ontwikkeling van deze dienstverlening?
'Door de inzet van sociale monitoring zien wij als Tunstall een mogelijkheid om laagdrempelig te starten met onze oplossingen voor thuismonitoring: ICP Triagemanager en myMobile. Een aantal jaren geleden hebben we al een poging gedaan deze op de Nederlandse markt te introduceren, maar we waren te vroeg. Mede door Covid-19 investeren we samen met Incluzio graag verder in deze interessante ontwikkeling.     

Wat is voor jou het mooist aan dit nieuwe concept?
'Het mooiste is dat we samen aan het ontwikkelen zijn. Onze Triagemanager en myMobile oplossingen boden al mogelijkheden voor medische thuismonitoring, inclusief vragenlijsten en coaching. Dit biedt enorme kansen. Je kunt de druk op de zorg verlagen, zorgprocessen proactiever en efficiënter inrichten, het tekort aan zorgprofessionals verminderen en meer mensen helpen. Door sociale monitoring toe te voegen kunnen we samen met Incluzio ook op het gebied van welzijn een aanzienlijke bijdrage leveren. Hier liggen vergelijkbare kansen. Samen met Incluzio en haar klanten kunnen we het welzijn van mensen proactiever monitoren, eerder en beter ondersteunen en meer mensen van dienst zijn. Bijvoorbeeld op het gebied van eenzaamheid. Daarnaast biedt het mogelijkheden laagdrempelig kennis te maken met thuismonitoring, zonder dat dit direct medisch hoeft te zijn. Sociale monitoring is in onze ogen een voorportaal voor medische monitoring. Deze oplossingen dragen bij aan onze missie om mensen zo lang mogelijk te laten verblijven in de omgeving van hun eigen keuze. Dat doen wij graag met Incluzio als innovatieve partner.'