Mantelfoon, de 112 voor mantelzorgers met vragen of stress

Merel van der Sar, projectleider Mantelfoon, WMO Radar

De zorg voor een naaste vraagt veel van een mantelzorger. Naast de praktische vragen die er vaak zijn (‘kunnen die incontinentieluiers niet worden vergoed’) groeit die zorg ook weleens boven het hoofd. In Rotterdam is daarom een bijzondere telefoonlijn geïntroduceerd: de Mantelfoon. Iedere mantelzorger die afkomstig is uit de stad óf zorgt voor een Rotterdammer kan bellen. En dankzij de medewerkers van De ZorgCentrale kan dat 24 uur per dag en zeven dagen per week.

Mantelfoon is op 1 mei 2020 in gebruik genomen. ‘We zijn hard bezig om Mantelfoon in Rotterdam groot te maken’, zegt projectleider Merel van der Sar. Dat er een grote behoefte is aan een apart telefoonnummer voor een belangrijke groep in de samenleving is wel duidelijk. ‘Wat we vaak horen aan de telefoon is: “Oh, wat fijn dat jullie er zijn!” En: “Was Mantelfoon er maar twee jaar eerder geweest, dat had mij heel veel tijd gescheeld.” Mensen zijn er blij mee.’

De lijn is er om mantelzorgers te helpen bij alledaagse vragen. Merel: ‘Maar iemand mag ook bellen om zijn of haar hart te luchten. Zeker in de coronatijd merken we dat sterk. Als een dement familielid ineens niet meer naar de dagbesteding kan maar verplicht thuis moet blijven, dan moet een mantelzorger af en toe het ballonnetje leeg kunnen laten lopen.’ Merel is projectleider Mantelfoon bij wmo radar, dat net als De ZorgCentrale onderdeel is van Incluzio. Samen optrekken lag daarmee voor de hand. 

De medewerkers van De ZorgCentrale hebben allemaal een zorgachtergrond. Ze zijn bekend met de leefwereld van mantelzorgers. Voorafgaand aan de lancering van Mantelfoon zijn de centralisten door ons gecoacht, zodat ze weten wat voor vragen ze allemaal moeten afhandelen en hoe ze als luisterend oor kunnen fungeren. Anders schiet je al gauw in de hulpverlenersreflex: alles praktisch willen oplossen. Terwijl luisteren en doorvragen op die momenten misschien juist wel belangrijker kan zijn. Niet alles is namelijk telefonisch op te lossen en dan kan men gekoppeld worden aan een mantelzorgcoach van wmo radar. Door intervisiebijeenkomsten blijven we scherp en zorgen we ervoor dat we mantelzorgers goed kunnen ondersteunen, nu en in de toekomst.’