Doelgerichte inzet van zorgpersoneel

30 mei 2017

De ZorgCentrale draagt bij aan efficiëntere inzet van zorgpersoneel.  Zo heeft het Spectrum het alarmgedrag van cliënten kunnen verbeteren.

efficiënt inzetten van zorgalarmering

De ZorgCentrale verzorgde voor 400 cliënten van het Spectrum, een zorgorganisatie in Drechtsteden, de omzetting van verouderde alarmapparatuur naar nieuwe apparatuur. Het meldgedrag van cliënten werd tijdens dit project ook in kaart gebracht en in samenwerking met het Spectrum verbeterd. 'De ZorgCentrale heeft ons ontzorgd van A tot Z. Eerst maakten ze afspraken met cliënten, analyseerden de infrastructuur en begeleidde het project,' zo vertelt Pieter Baanvinger, manager wonen wijken en welzijn bij het Spectrum. 'In de beginfase was er dagelijks terugkoppeling om veelmelders en foute alarmeringen tegen te gaan. Zowel cliënten als zorgmedewerkers moesten nog leren dat alarmeren alleen bedoeld is voor acute situaties en niet voor bijvoorbeeld een glaasje water. De planning van verzorgenden hebben we in sommige situaties aangepast, zo werd er vaak 's middags gealarmeerd, wanneer er weinig zorgmomenten waren. De ZorgCentrale is een hele fijne samenwerkingspartner geweest in dit proces. Want het is niet vanzelfsprekend dat je samen kan zoeken naar oplossingen. Problemen werden niet afgeschoven maar eerst opgelost. Dankzij deze goede samenwerking kunnen we nu efficiëntere zorg bieden.'