De ZorgCentrale verbindt in Proeftuin Culemborg professionele zorg met informeel netwerk
'We weten allemaal hoe groot de uitdagingen op lange termijn zijn', zegt projectleider Sebastiaan ten Hove van Carante Groep. 'Grote personeelstekorten, groeiende zorgkosten die elke minister wel een halt zou willen toeroepen, de vergrijzing. Maar er komt ook meer technologie beschikbaar. Met een blanco vel zijn we de zorgorganisatie van de toekomst gaan ontwerpen, los van de historie en alle beperkingen, en vanuit het perspectief van de cliënt. Je wilt dat mensen die ouder worden zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen, met gerichte ondersteuning. Dat kan een zoon of een dochter zijn, een buurman of buurvrouw of wij. Zo zijn we verder gaan denken, maar altijd vanuit de behoefte van de cliënt geredeneerd.'
De opzet van de proeftuin is om meer verbinding aan te brengen in die uiteenlopende behoeften. Sebastiaan: 'Als je nu ondersteuning nodig hebt, levert één partij die. Die partij neemt de zorg van je over. Dat is waar zij goed in zijn. Maar dat model is naar de toekomst toe niet meer houdbaar. Wat wel toekomstbestendig is, is een dynamisch microsysteem: dat zijn de mensen om je heen: je partner, familie, bekenden, buren, misschien wel de caissière van je supermarkt. Mensen in je directe omgeving die iets voor jou kunnen betekenen - of voor wie jij iets kan betekenen, want het gaat om wederkerigheid. In het zuiden van Europa is dit systeem heel gebruikelijk. Daar doe je een beroep op mensen uit je straat of je wijk. De grote uitdaging is echter om dit op meer niveaus voor elkaar te krijgen. Dat zit in wet- en regelgeving. En hoe moet het financieel allemaal worden verantwoord?'
De proeftuin is een co-creatie van verschillende partijen, waaronder ouderenbonden, supermarkten, de universiteit van Utrecht en de Hogeschool Arnhem-Nijmegen. Voor de verbinding kwam De ZorgCentrale in beeld. 'We hadden behoefte aan een slim coördinerend systeem dat alle partijen kon verbinden: zorg, welzijn, het sociale netwerk en de commerciële dienstverlening. En we hadden 24/7 ondersteuning nodig van een partij die een zorgachtergrond heeft, kan praten met de doelgroep en kan doorvragen, om de echte behoefte te bepalen.'
Stephanie: 'Het is heel ander werk natuurlijk. Je moet achterhalen wat de werkelijke behoefte van iemand is. En wie je uit zijn of haar netwerk erbij kunt betrekken. De proefpersonen vinden het vaak wel gezellig. Ook de centralist. Zeker als een centralist hen elke dag spreekt, gaan ze verhalen herkennen.'
Maar loopt een centralist niet het risico elke dag te worden gebeld door een eenzame oudere die om een praatje verlegen zit? Sebastiaan: 'Die vraag hebben we ook onszelf wel gesteld. Je wilt voorkomen dat de centralist onderdeel wordt van het microsysteem van een proefpersoon. Je moet een luisterend oor zijn, maar niet de beste vriend of vriendin willen worden. Dat is een lastig spel, je moet niet het probleem willen overnemen.' De eerste weken zijn veelbelovend. 'We zouden eigenlijk twee maanden gaan testen, maar we hebben na drie weken al heel veel nuttige informatie. We zien al de contouren ontstaan voor de zorgorganisatie van 2030 en daar gaan we zeker rekening mee houden. De proef is een heel nuttige aanvulling op al het theoretisch onderzoek dat er al is gedaan.'